berättelse

Säsongskonserter för körmusik

Körkonserterna erbjuder en ny syn på vår körkultur, presenterad av toppkörsutövare, och visar upp en mångsidig bild av vårt körarv. Under den andra säsongen av konsertserien 2023-2024 hålls sammanlagt 30 olika körkonserter. Varje torsdag fylls centrala konsertlokaler i Helsingfors av körmusik, från klassiker till de senaste verken, från pop till modernism, från nationalromantik till kördråma.

Körer och musikstilar varierar veckovis, men när du besöker Körkonsertserien kan du vara säker på att få en högkvalitativ upplevelse. På scenen finns några av Helsingforsregionens mest kända och intressanta körer inom alla körgenrer, varje säsong med nytt program. Varje konsert föregås av en introduktion på cirka en halvtimme.

Kuva 4_edited.jpg

Missio

Kuoromusiikin kausikonserttisarja är en konsertserie som grundats av körer i huvudstadsregionen. Målet är att introducera publiken till högkvalitativ och mångsidig körmusik och erbjuda dem som är intresserade av körmusik en ny, regelbunden kulturaktivitet.

medlemskörer

Ylioppilaskunnan Laulajat

Kuva 2.jpg

Hur kan man vara med?

I konsertserien finns det årligen några platser för besökande körer som inte vill åtaga sig att uppträda i serien minst en gång om året med nytt program. Om du vill besöka serien, kontakta den konstnärliga kommittén. Föreningens ordinarie medlemmar är körer som godkänts av föreningens syfte på rekommendation av den konstnärliga kommittén.

Konstnärlig kommitté

Planeringen av säsongskonserterna ansvaras av Kausikonserttikuorot rf:s konstnärliga kommitté, som består av konstnärliga ledare för medlemskörerna. Som ordförande för den konstnärliga kommittén under konsertsäsongen 2023-2024 fungerar Pasi Hyökki.

Styrelse

Föreningens verksamhet hanteras av styrelsen. Styrelsens sammansättning för verksamhetsperioden 2023-2024 är följande:
Ordförande: Ville Saukko
Ordförande för konstnärliga kommittén: Pasi Hyökki
Vice ordförande: Ville Nikunen
Sekreterare: Anna Matvejeff-Haapaniemi
Ekonomiansvarig: Anders Pohjola
Konsertmästare: Casper Lamberg
Marknadsföringskommunikationsansvarig: Juuso Koski

• Var hittar jag säsongskortstyperna?
    Du hittar en biljettknapp vid varje konserts beskrivning! Du kan också hitta dem under biljettfliken.
  • När börjar konserten?
    Börjar på torsdagar kl. 19. Dörrarna och biljettförsäljningen öppnas kl. 18. Före konserten börjar en presentation av verken kl. 18.15, vilken varar ungefär 30 minuter.
  • Lönar det manuella programmet?
    Det manuella programmet ingår i biljettpriset!
  • Kan jag beställa drycker eller snacks i förväg för pausen på Riddarhuset?
    Tyvärr har vi för närvarande inte möjlighet att erbjuda förbeställd servering under pausen.
  • Finns det en paus under konserterna?
    När du är på Riddarhuset finns det alltid en paus på 20 minuter under konserterna. I kyrkor kan det dock vara svårt att erbjuda paus eftersom vissa verk kräver en oavbruten framförande.
  • Kan jag använda min väns säsongskort?
    Du kan använda korten är ägarbundna. Kom ihåg att kontrollera vilka konserter som ingår i kortet på vår webbplats!